Voor een kind met een leerprobleem is het zeer belangrijk om dit probleem op tijd te herkennen, te diagnosticeren en te behandelen. Dit om bijkomende problemen zoals demotivatie, faalangst en gedragsproblemen te voorkomen. De leerstoornissen vormen een groep van aandoeningen waartoe dyslexie (leesstoornis), dyscalculie (rekenstoornis) en dysorthografie (schrijfstoornis) behoren. Elk van de verschillende aandoeningen zijn vaak het gevolg van éénzelfde basisprobleem, namelijk de onmogelijkheid om handelingen te automatiseren. Dit heeft tot gevolg dat het kind een aantal vaardigheden niet vlot beheerst, zoals bijvoorbeeld het rekenen, spellen, lezen. Het kind heeft problemen met het omzetten van de gesproken taal in bepaalde vormen, maar er is sprake van een normale intelligentie.
Bij een articulatiestoornis worden spraakklanken niet of verkeerd uitgesproken. Er kan sprake zijn van vervorming, weglating of vervanging van klanken. Bij kinderen kunnen articulatiestoornissen wijzen op een vertraagde/afwijkende spraakontwikkeling of een foutieve gewoonte.
De taalontwikkeling verloopt volgens opeenvolgende stadia. Bij een aantal kinderen kent deze ontwikkeling een vertraagd of afwijkend verloop. We vinden problemen terug op vlak van de taalvorm, de taalinhoud en/of het taalgebruik.
Heesheid of stemverlies zijn een veelvoorkomend logopedisch probleem bij kinderen. Dit kan een functionele (bv: verkeerd stemgebruik of stemmisbruik) of een organische oorzaak hebben (bv: stemplooiverlamming). Dit kan een organische afwijking met zich meebrengen (bv: stemplooiknobbels). De logopedist bouwt het foutief stemgedrag af en leert het correcte stemgedrag weer aan.
Slaag je er maar moeilijk in een goede samenvatting te maken? Heb je problemen met het verwerken van leerstof? Lukt het je niet om een goede planning te maken? Behaal je niet de scores waarop je hoopte? Dan spreken we van een studeerprobleem. Studiebegeleiding kan dan het zetje zijn dat de student nodig heeft om opnieuw het juiste spoor te vinden. Studiebegeleiding wordt steeds op maat van de leerling voorzien. Allereerst kijken onderzoeken we waar het studeerprobleem zich situeert. Op basis van de resultaten stellen we een persoonlijk begeleidingspakket samen. Dit kan bestaan uit diverse aspecten zoals MindMapping, schematiseren, plannen, visualiseren en herhaalmethodes. De begeleiding wordt voorzien voor leerlingen uit het secundair onderwijs, maar ook leerlingen uit het 5de en 6de leerjaar kunnen reeds baat hebben bij studiebegeleiding.
Onder afwijkende mondgewoonten worden die gewoonten verstaan die negatieve gevolgen hebben voor de gebitsstand, het spreken en het gehoor. Open mondgedrag, afwijkend slikken en duimzuigen zijn afwijkende mondgewoonten. Bij open mondgedrag wordt de neus nauwelijks gebruikt en kunnen de mondspieren verslappen. Dit heeft verschillende gevolgen voor de spraak, maar ook voor de gezondheid (meer kans op verkoudheden en oorontstekingen). Het zuigen op een duim, vinger of speen is normaal bij een baby en peuter, omdat zij nog een grote zuigbehoefte hebben of omdat het veiligheid biedt. Daarna wordt het een gewoonte. De tanden kunnen hierdoor scheef groeien. Afwijkend slikken komt frequent bij kinderen voor. De tong ligt op de mondbodem en wordt tijdens het slikken tussen de tanden geperst. Doordat de tong telkens tegen de tanden duwt, heeft een afwijkende slik nadelige effecten op de groei van kaak, gehemelte en/of gebit. Logopedische behandeling voorkomt nadelige gevolgen. Eveneens zal de orthodontische behandeling sneller en meer effect hebben.
Op een zeer speelse manier wordt het blind typen aangeleerd. Waarom kan blind leren typen belangrijk zijn voor kinderen met leerproblemen? Juist omdat deze kinderen vaak langzaam en onnauwkeurig schrijven, kan het typen van groot belang zijn. Op deze manier is het voor hen immers mogelijk om een grotere hoeveelheid schrijfopdrachten te verwerken of om een taak af te leveren die er netjes moet uitzien. Ook is dit interessant voor kinderen met een zwakke, fijne motoriek. Wie op een juiste manier leert werken op een computer, ontwikkelt op termijn een fijnere motoriek. Blind typen is hiervoor een uitstekend hulpmiddel. Voor meer informatie kan u terecht op hun website http://www.typtien.be/. De cursus bestaat uit 10 lessen van 1 uur en komt op €180 (inclusief werkboekje).